26/6/14

4ª TROBADA PRIMARIS DE 1961 a ANDORRA

Cal reconèixer que el Poldo, el nostre vell company d’Adrall que ens ha anat a parar a Andorra, ha fet bona feina organitzativa per preparar-nos una agradable i complerta trobada en aquelles valls a les que, de tant en tant, ens escapàvem a comprar Duralex, cafè “El Conseller”, anoracs o, els més viciosos, els purets Rössli.

També al Xavier Altimir i a la seva dona Olimpia, veïns de la mateixa Andorra i, ell, un vell company dels Primaris del 62, cal agraïr-los que, juntament amb el Poldito, ens fessin de guies i compartissin amb nosaltres aquesta trobada “a casa seva”, el cap de setmana del 7 i el 8 de juny del 2014.

El Poldito, amb la seva feina d’organitzador, en havia posat ja la famosa catifa roja per fer la trobada a Andorra. Amb ell havíem quedat de trobar-nos a les 11 davant de l’edifici del Govern d’Andorra, un modern edifici prop d’altres també oficials, on es nota el diner que corre per aquelles valls. Era una bona elecció per la seva proximitat al nucli històric, a l’hotel Cassany on havíem de pernoctar la majoria i, cosa important, també a prop d’un llarg carrer amb bones possibilitats d’aparcament a aquella hora, en zona teòricament de pagament (“zona blava” de color verd), tenint en compte que a Andorra la Vella pràcticament no existeix l’aparcament de franc.

La catifa roja esmentada abans no podia arribar desgraciadament fins a la frontera de la Farga de Moles, on la darrera part dels expedicionaris van tallar un pèl massa just i es van quedar atrapats en una llarga cua a la frontera durant més o menys una hora. Però teníem dos dies per davant per disfrutar de la trobada i no li venia d’una hora. I així ens havíem ja anat retrobant tots cap al voltant de les 12 de migdia.

Qui érem al final? A veam si ho endevineu a la foto de grup al pòrtic de l’església de Santa Coloma... Només cal completa-la amb el Josep Parramon i la seva dona Cristina, que només van poder venir al dinar del dissabte, cosa que, apart de les cireres de collita pròpia que ens van portar, és molt d’agrair pel que representa pujar a Andorra per estar junts a la trobada ni que sigui per una estona.

Del lloc de retrobament, al carrer Prat de la Creu, vam accedir per l’ascensor públic a les places del Poble i Príncep Belloch, per a començar el recorregut pel nucli antic. Allí mateix hi teníem l’església de Sant Esteve, la principal d’Andorra la Vella, una composició d’arquitectura romànica i contemporània, que vam visitar per dins i per fora. D’allí ens dirigíem a la Casa de la Vall, passant per aquells carrers que recorden no a la Andorra de botigues que més coneixem, sinó als pobles dels que procedim la majoria de nosaltres: carrers estrets i molta pedra antiga nua, sovint restaurada amb força fidelitat. Així vam fer cap a la Casa de la Vall, amb el seu aire de casa noble fortificada com a antic centre de poder, les seves portalades i el seu escut andorrà amb les seves inscripcions en llatí damunt la porta adovellada d’entrada. Allí vam poder entrar al vestíbul, però no visitar-la pel seu interior, degut a preparatius de recepció oficial en marxa, desgraciadament no dedicats a nosaltres, a pesar de merèixer-ho. En aquest vestíbul vam poder discutir, al menys, sobre les dos selles de muntar a cavall que hi ha exposades. Després vam continuar el tomb per la part antiga: novament cases de pedra nua ben restaurades, com Cal Pollet i, sobre tot, Cal Cisco de Sans, avui convertida en hostal. Després de passar pel carrer Antic Carrer Major, vam fer cap al portal i als jardins de la mateixa Casa de la Vall, però per la part de darrera, amb la seva imposant torre defensiva quadrada. Continuant amb la visita, vam tornar a parar a la Plaça Príncep Belloch, tant plena d’història i d’antigues cases de personatges andorrans de pes, amb les seves façanes atacades pel pas del temps, però encara amb els seu ferro forjat i les restes de la vella decoració, més visible en antigues fotos en blanc i negre, com la Casa Guillemó. Després tocava ja deixar el nucli antic i, per l’avinguda Meritxell, anar al seu nou pont sobre el Valira, un pont totalment reformat respecte de com l’havíem conegut quan estàvem al seminari.
Ara cobreix el Valira un bon tram i sembla consagrat a Dalí
, amb la seva escultura un pèl kitsch, i amb el nou pont aigües amunt a la vista, anomenat popularment “de les Boles” (diu el nostre Poldito). El riu en aquest tram es nota completament sotmès a la civilització del formigó, fins i tot a la seva llera.

I després d’agafar força gana amb tanta visita turística, tocava per fi anar a dinar, al restaurant Acuarius que ens havia triat el Poldo, amb una ampla sala tota per a nosaltres en exclusiva, a la carretera de la Comella.

Després de dinar tranquil·lament i llargament, vam anar a acabar de pair-ho visitant per fora l’església romànica de Santa Coloma i, prenent el carrer Major, fèiem un bon passeig envoltats de natura fins una antiga mansió de granit, passat el rierol d’Enclar. Continuant amb el Poldo i l’Altimir com a guies turístics, vam seguir el Valira del Nord, fins arribar a la Cortinada, passat Ordino, per visitar, per fora, l’església de Sant Martí de la Cortinada, d’un deliciós romànic senzill i robust, i una antiga serradora a tocar del Valira del que n’aprofitava l’energia de l’aigua.

Per acabar d’arrodonir el dia, el Poldo i l’Altimir ens van portar a la part més alta dels Vilars d’Engordany (fins al carrer de Roca Corba), des d’on teníem sota els nostres ulls l’extens conglomerat urbà d’Andorra la Vella i Escaldes il·luminat amb les seves llums de vida nocturna sota la foscor de la nit: una altra visió ben diferent d’Andorra, a vista d’ocell.

Després ens en anàvem a descansar a l’hotel, massa cansats per a sopar, o massa ben dinats, ves a saber. Només a un parell de parelles els quedava encara un borrall d’energia per donar un vol per aquesta Andorra nocturna. Com a més destacable, al Parc Central d’Andorra la Vella, hi van trobar una festa de la Casa de Galícia, amb un envelat ple de taules on es menjava pop i amb una pista de ball a la que uns músics subministraven música patxanguera (molts passodobles, per exemple). Al final, però, tothom a retiro, ben cansats.

A l’un dematí havíem quedat a les 9 per trobar-nos per esmorzar els que ens allotjàvem a l’hotel, i a les 10 amb la resta de companys que havíem decidit continuar la trobada el diumenge. El Poldo ja ens havia dit que tenia d’anar a recollir la dona a fora d’Andorra i no hi va poder ser. El Xavier Altimir, amb la seva Olimpia, però, van continuar exercint de bons guies turístics i amb ells vam donar primer un vol pel Parc Central sota el sol matiner i amb la seva verdor primaveral i la remor del proper Valira a l’orella. D’allí vam anar amb cotxes a l’església romànica de Sant Miquel d’Engolasters, amb la seva ampla vista sobre la vall que el vespre anterior havíem vist amb la il·luminació nocturna. Poc més enllà, ens endinsàvem encara més en la natura amb un llarg passeig pel costat de l’estany d’Engolasters. Al seu final, continuàvem pel camí de les Pardines, sempre envoltats de bosc i bones vistes sobre la vall, fins arribar a sobre d’Encamp, el poble del nostre company Josep Pérez quan érem al seminari. Per cert, poc li va anar que el Pérez no ens truqués per telèfon precisament en aquell moment, perquè ens va trucar una mica més tard, per unir-se a la nostra trobada al menys el temps d’aquesta conversa telefònica.

Després de contemplar Encamp des de la muntanya, retornem a l’aparcament passant ara per una pista a l’altre costat de l’estany d’Engolasters, amb vistes sobre ell. Per acabar de fer gana per dinar, visitem (gratuïtament) el Museu de l’Aigua (oficialment Centre d’Interpretació de l’Aigua i del Madriu) de Escaldes, a tocar del riu o, fins i tot, en part a damunt mateix del riu. El Valira, ara encara el Valira d’Orient, baixa ple i esplendorós. Passegem pel seu costat, un cop sortim del museu, i, més enllà del pont d’Engordany, entrem de ple a Escaldes, cada cop més endins de l’Andorra comercial que sovint només coneix la gent. Aquí el Xavier Altimir i l’Olimpia ens han trobat un bon lloc per dinar, compartint tots una mateixa taula, amb bon menjar molt bé de preu.

Després d’una bona sobretaula, hi ha qui no vol deixar Andorra sense anar-hi de compres, perquè ja se sap que Andorra té moltes cares. Però això ja és un cop ens hem acomiadat com a grup en acabar els postres i la sobretaula.

Com de costum, no hi podia faltar en aquest final la qüestió de possibles llocs de trobada per l’any vinent. Fins i tot hi ha qui parlava de Mallorca, però la complicació de la qüestió logística ho ha fet descartar, de moment al menys. El Pérez, per telèfon com deia abans i en broma, llençava la idea de Roma, on ell està vivint actualment. Pobre d’ell, potser ha oblidat, des del anys del seminari, amb quina classe de gent està tractant...
Au, aneu pensant en el lloc per l’any que ve!